Gärna ett varumärke men först en rejäl kärnverksamhet!

Björn Wahlund (L), gruppledare Katrineholm kritiserar den nya föreslagna platsvarumärkesstrategin.

Björn Wahlund (L), gruppledare Katrineholm kritiserar den nya föreslagna platsvarumärkesstrategin.

Foto: Carina Ekdahl/Carina Bergius

Debatt2023-04-11 20:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tidningens ledarskribent, Niklas Otto Olsson, berörde den 5 april Katrineholm kommuns arbete med ett nytt platsvarumärke. Han var kritisk. Jag är beredd att hålla med honom.



Lite slarvigt kan vi säga att vi som kommun ”slåss” med andra kommuner för att få fler invånare. Det vill säga fler som betalar kommunalskatt. Skattebetalare som kan säkerställa att kommunen fullgör sina ”måsten”, skola, vård och omsorg av god kvalitet. Och frågan är var dessa nya människor finns, vilka de är och vad de efterfrågar. När vi har svaret på dessa frågor måste vi ställa oss frågan vad vi kan erbjuda i utbyte mot den kommunalskatt de förväntas betala till kommunen.

Ingen av ovanstående frågor berörs i presentationen av det föreslagna platsvarumärket ur ett kommunalt perspektiv. 

Är det för avancerat att anta en bra skola som ger alla elever behörighet till gymnasiets samtliga program kan vara en konkurrensfördel?

Är det på liknande sätt möjligt att tänka sig att speciallärare som kan ge det stöd och i den form som inkluderar alla barn i undervisningen är en konkurrensfördel? Eller en förskola där avdelningarna aldrig har fler än 12-15 barn? En omsorgsverksamhet utan minutscheman där personalen har tid att sitta ner en liten extra stund för ett samtal med den som behöver det? Vi kanske också behöver bredda näringslivet så att fler med högre utbildning kan få jobb inom kommunens gränser?


Inget av ovan skrivna ska vara en utopi utan borde vara det som står högst på listan för vad som behöver göras för att verkligen sticka ut bland landets kommuner och framför allt i vårt närområde. Det är avsaknaden av detta i förslaget som gör att jag håller med Niklas Otto Olsson i hans kritik av arbetet med platsvarumärket. Det är också detta som jag har kritiserat den politiska majoritetens arbetet med det nya märket i kommunstyrelsen.

Ska arbetet med att ”ragga” nya invånare ge stora resultat på sikt måste vi börja med att uppgradera resultaten i den kommunala verksamheten. Ett förnyat platsvarumärke löser inte huvudproblemen! Så jag håller med Niklas Otto Olsson i hans slutkläm, ”Målmedvetet arbete klår ytligt pr-trams med hästlängder.”

Björn Wahlund (L)
Gruppledare Katrineholms kommunfullmäktige