UrsÀkterna för tÄgkaoset har nÄtt vÀgs Ànde

MÄnga har stÄtt kvar pÄ stationen nÀr tÄget inte kommit.

MÄnga har stÄtt kvar pÄ stationen nÀr tÄget inte kommit.

Foto: Niklas Holm

Ledare2023-10-19 16:34
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Blodet kokar. Jag tittar pÄ klockan. Nu missar jag mötet. Tyst muttrar jag: Var Àr tÄget?

Minnet fÀster sig sÀllan vid det som fungerar. Det Àr det avvikande som sÀtter sig. Jag vet det. Men bilden Àr klar: TÄgtrafiken i Sörmland och kring MÀlaren har skötts illa i nÀstan tvÄ Är. Att rött, blÄtt och vitt numera kan förknippas med försenade och instÀllda tÄg Àr genant.

I slutet pĂ„ 2021 tog tĂ„gföretaget MTR Nordic över tĂ„gtrafiken i Sörmland. Bolaget vann en upphandling om att köra regionaltĂ„gen kring MĂ€laren, dĂ€ribland i Sörmland. Tanken var att det skulle bli bĂ€ttre – bland annat skulle det bli fler avgĂ„ngar och lĂ€nen skulle knytas nĂ€rmare varandra. Det var i helt rĂ€tt riktning. TĂ€t och regional tĂ„gtrafik Ă€r klimatklokt. I stĂ€llet för att ta bilen kan fler vĂ€lja tĂ„g. BĂ€ttre tĂ„gförbindelser utvidgar Ă€ven arbetsmarknaden och underlĂ€ttar rekrytering och jobbmatchning över lĂ€nsgrĂ€nser.

Men bÀttre blev sÀmre.

MTR:s löften om fler avgĂ„ngar byggde uppenbarligen pĂ„ glĂ€djekalkyler om hur de skulle kunna fĂ„ tag i tĂ„gpersonal, eller nĂ€stan helt ta över de som tidigare jobbat pĂ„ SJ. SĂ„ blev det inte. Resultatet: MĂ„nga pendlare, sĂ€rskilt de som behöver ta tĂ„gen pĂ„ morgon och sen eftermiddag till och frĂ„n jobb, har numera vant sig vid Ă„terkommande förseningar och uteblivna tĂ„g. StrĂ€ckan mellan Eskilstuna och Stockholm Ă€r sĂ€rskilt drabbad. Men Ă€ven de resenĂ€rer som reser till eller igenom Katrineholm har lĂ€mnats kvar pĂ„ perrongen. MTR har till och med erkĂ€nt att företaget nu kör i praktiken lika mycket nu som det var innan de tog över driften. 

Det slÄr mot jobb och klimat. MÀnniskor som hittat jobb pÄ annan ort riskerar börja söka jobb nÀrmare hemmet, eller flyttar. Viktig kompetens riskerar gÄ förlorad till andra verksamheter. Fler riskerar vÀlja klimatskadligt bilkörande framför tÄg.

DÀrför Àr det bra att MÀlardalstrafik (som ansvarar för upphandlingen av tÄgkörningen kring MÀlaren) nu signalerat att en ny upphandling kan vara aktuell. Trafikupphandlingar Àr tröga processer och ska leverantören bytas ut krÀvs det nya tag. Förhoppningsvis fÄr MTR Àven eld i baken, och hugger i.

FĂ„ har missat bristen pĂ„ lokförare. Det Ă€r ett allvarligt problem som visar pĂ„ hur svensk arbetsmarknad mĂ„ste bli Ă€nnu bĂ€ttre pĂ„ jobbmatchning. Samtidigt var denna bild tydlig redan vid upphandlingen. MTR borde inte ha lovat nĂ„got de inte kunde hĂ„lla. Och den kritik som riktats mot bolagets personalvĂ„rd mĂ„ste tas pĂ„ allvar. En bransch med personalbrist har inte rĂ„d att slarva med arbetsmiljön. MTR har ursĂ€ktat sig och lovat bĂ€ttring i snart tvĂ„ pinsamma Ă„r. 

Och det finns uppenbarligen en inlÀrningskurva för MÀlardalstrafik. Men hur lÀnge tÀnker förtroendevalda politiker kring MÀlaren lÄta detta pÄgÄ?

Samtidigt bör det inte leda till en allmÀn misstro mot privata aktörer pÄ rÀlsen. Det Àr inte statliga tÄg som byggt ut tÄgtrafiken i hela Sverige de senaste Ärtiondena. Inte heller var det problemfritt innan MTR, nÀr SJ körde lÀnstÄgen. Kommunerna hÀr fick nÀrmast skrika sig hesa för att bli ens lite lyssnade pÄ. SJ gjorde som det ville.

Och visst minns ni hur SJ betedde sig efter att bolaget förlorat upphandlingen? Man bröt avtal pÄ pin kiv, brÄkade, var ohederlig och allmÀnt fyrkantig. Dessutom lyckades bolaget fÄ ut ytterligare stÄlar frÄn skattebetalarna. SÄ ska inte seriösa aktörer bete sig.

I praktiken hade SJ monopol pÄ regionaltrafiken. Att regionerna kring MÀlaren gick samman för att göra upp med detta var rÀtt och riktigt. Att luta sig mot statsmonopolister eller företag med monopolstÀllning leder sÀllan till nÄgot gott.