Nu vill jag stänga av mobilens mikrofon

Häromdagen åkte jag förbi FRA:s anläggning i Drottningholm. Sedan kom ett SMS om baddräkter. Nu vill jag värna min integritet.

Annonsen om ögonsdroppar fick Catarina Nitz att se klarare i frågor som rör integritet och övervakning, skriver hon i en krönika.

Annonsen om ögonsdroppar fick Catarina Nitz att se klarare i frågor som rör integritet och övervakning, skriver hon i en krönika.

Foto: Janerik Henriksson

Krönika2019-10-19 07:38
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Plötsligt började det sticka i ögonen när jag satt framför datorn på jobbet. Det kliade som när vårens pollensäsong peakar i mitten på maj. Nu var det oktober och knappast fråga om allergi. 

Kollegan på andra sidan skrivbordet ställde diagnosen torra ögon på grund av torr inomhusluft och rekommenderade ögondroppar. Hon hivade fram en flaska och demonstrerade hur man bäst applicerar dropparna i ögat. Troligen pratade vi ganska högt och nämnde ordet ögondroppar flera gånger. 

Ett par dagar senare dök reklamen upp i ett av mina flöden i sociala medier.

Min enda personliga erfarenhet av ögondroppar är från när jag i 20-årsåldern jobbade i hemtjänsten och hjälpte brukare att ta olika mediciner och preparat. Jag har mig veterligen aldrig googlat på "ögondroppar" eller "kliande ögon". Men nu verkade Facebook veta att jag hade behov av att fukta ögonen. Jäkligt läskigt om nån frågar mig. 

Mark Zuckerberg har i senatsförhör förnekat att Facebook avlyssnar sina användare och i Expressen läser jag i en intervju med en Internetsäkerhetsspecialist att kusligt träffsäkra annonser lika gärna kan vara en slump. 

Jag och en kollega bestämde oss ändå för att göra ett test. Vi skulle prata om något som inte var i säsong - baddräkter -högt och ljudligt i en minut. 

Först hände ingenting men en dryg vecka senare kom sms:et från kollegan: "Nu blev det riktigt läskigt!!! På min FB nu i kväll...och så två "skriet"-emojiis samt en bifogad skärmdump med reklam för shaping-baddräkter. 

Jag vill inte sprida paranoja. Annonserna är alldeles säkert en slump. Den här skräddarsydda reklamen skickas till oss för att vi är medelålders kvinnor och anses vara i behov av ögondroppar och shaping-baddräkter. 

Men ögondroppsincidenten ändå fick mig att se klarare på övervakningssamhället och hur mycket gränserna för vad vi accepterar i form av övervakning har förflyttats. Särskilt som jag förra helgen körde förbi Försvarets Radioanstalts (FRA) anläggning i Drottningholm. 

För ett drygt decennium sedan hade vi den stora  FRA-debatten i Sverige som handlade om hur långt staten skulle få gå när det gällde att avlyssna internet- och telefontrafik som går över landets gränser. Numera hör jag ingen prata om det skulle vara ett problem och de flesta skulle aldrig ifrågasätta att en aktör  vill sätta upp nya övervakningskameror i vår vardagsmiljö. I stället skämtar vi om lagar som GDPR. 

Catarina Nitz
Catarina Nitz