De som inte kan utvisas mÄste fÄ stanna

MÄnga som fÄr avslag pÄ sin asylansökan men kan inte utvisas placeras av svenska myndigheter i rÀttsligt ingenmansland.

MÄnga som fÄr avslag pÄ sin asylansökan men kan inte utvisas placeras av svenska myndigheter i rÀttsligt ingenmansland.

Foto: Adam Wrafter

Lördagskrönika2020-05-23 12:20
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

En statslös palestinier frÄn Irak söker asyl i Sverige. Som grund anger han en ohÄllbar sÀkerhetssituation för palestinier i landet. Hans familj har hotats av milisgrupper och flera gÄnger avhysts frÄn sitt hem. Mannen uppger ocksÄ att han inte kommer att tas emot i Irak om han utvisas frÄn Sverige.

Migrationsverket tror inte tillrÀckligt pÄ berÀttelsen och avslÄr ansökan. Det faktum att den asylsökande sagt att Irak inte kommer att ta emot honom kommenteras inte.

Vid överklagandet lÀmnar mannen in ett intyg frÄn Iraks ambassad i Stockholm. Det sÀger att palestinier som har varit utanför Irak i mer Àn sex mÄnader inte slÀpps tillbaka in i landet. I ett intyg frÄn Palestinas Stockholmsambassad meddelas att mannen inte heller kommer att tillÄtas bosÀtta sig i Palestina eftersom han saknar ett palestinskt id-kort.

Migrationsdomstolen avslÄr överklagan men gÄr igenom frÄgan om att palestiniern inte har nÄgonstans att resa. Domstolen sÀger att man mÄste försöka verkstÀlla utvisningen för att konstatera att det finns verkstÀllighetshinder.

I den fortsatta hanteringen ger Migrationsverket detaljerade instruktioner till den asylsökande om hur han kan fÄ tag pÄ resehandlingar för att kunna Äka tillbaka till Irak. Men myndigheten bortser frÄn det grundlÀggande hindret, som Iraks ambassad förklarat i sitt intyg, att mannen inte kommer att slÀppas in i Irak. Punkt.

En ung kvinna söker asyl för att hon har kallats till militÀrtjÀnstgöring i Eritrea. För kvinnor kan det innebÀra tortyr och vÄldtÀkter. DÀrför har hon valt att fly.

Migrationsverket avslÄr asylansökan eftersom myndigheten inte tror att kvinnan Àr eritreansk medborgare utan sannolikt etiopisk. De id-handlingar som den asylsökande har lÀmnat in anses inte tillförlitliga.

Migrationsdomstolen avslĂ„r överklagan bland annat genom att referera Migrationsverkets pĂ„pekande att kvinnan inte har gjort seriösa försök att kontakta Etiopiens ambassad för att fĂ„ bekrĂ€ftat att hon inte kommer att tas emot av landet. I ett protokoll frĂ„n ett Ă„tervĂ€ndandesamtal skriver Migrationsverket samtidigt att det Ă€r meningslöst ”att försöka initiera Ă€rendet till ambassad, utan nĂ„gon id-handling”. 

De handlingar kvinnan lÀmnat in till Migrationsverket underkÀnns. Hur godkÀnda id-dokument ska tas fram har myndigheten inga förslag om. Den ostyrkta identiteten hindrar kvinnan att fÄ asyl. Men det stoppar Àven en utvisning av henne till Etiopien, som Migrationsverket anser att hon tillhör men som hon sjÀlv förnekar.

Utan giltigt id-kort fÄr kvinnan inte arbeta i Sverige. Vidare sÀnks hennes dagersÀttning till 19 kronor per dag, dÄ hon inte anses samarbeta för att faststÀlla sin identitet och medverka till utvisning.

En ung man med utvisningsbeslut flygs av svensk polis till ett land i VÀstafrika bara för att stoppas av skrattande grÀnskontrollanter. De sÀger sig inte veta vem mannen Àr. Det röstkort han har, som Àr tÀnkt att bevisa hans medborgarskap, kan vem som helst fÄ tag pÄ, menar de. Mannen och de svenska poliserna fÄr flyga tillbaka till Sverige.

DÀrmed borde saken vara klar. Mannen har ingenstans att ta vÀgen och fÄr uppehÄllstillstÄnd? Icke. Migrationsverket anser inte att praktiskt verkstÀllighetshinder föreligger. Mannen förvÀntas göra mer för att bevisa sitt medborgarskap och försöka se till att bli utvisad.

De första tvÄ fallen finns beskrivna i den statliga utredningen UppehÄllstillstÄnd pÄ grund av praktiska verkstÀllighetshinder och preskription frÄn 2017, allmÀnt kallad Limboutredningen. Det sista fallet finns i en debattartikel i Juridisk tidskrift i november förra Äret, skriven av Anna Lundberg, professor i vÀlfÀrdsrÀtt och huvudansvarig för Limboutredningen.

Denna utredning behandlade situationen för personer som inte kan utvisas av orsaker som ligger bortom deras kontroll. Som att det Ă€r omöjligt att ta sig in i landet, att landet inte vill ta emot den utvisade eller att personen inte kan visa att hon eller han har rĂ€tt att vistas i landet. 

Utredningen föreslÄr att lagen Àndras sÄ att dessa personer lÀttare ska kunna fÄ svenskt uppehÄllstillstÄnd. Praktiska verkstÀllighetshinder ska ocksÄ vÀgas in tidigt i behandlingen av asylansökan. UppehÄllstillstÄnd kan dÄ ges snabbare, man slipper plÄga mÀnniskor och kan spara handlÀggningsresurser.

Men ingenting har hÀnt. Inga lagÀndringar Àr pÄ gÄng. MÄnga av dem som fÄr avslag pÄ sin asylansökan men inte kan utvisas fortsÀtter leva i rÀttsligt ingenmansland, utanför alla skyddssystem, utan möjligheter till laglig inkomst och utlÀmnade till att utnyttjas av diverse skumrask.

Och det Àr oklart om den parlamentariska kommitté som ska ta fram en ny migrationspolitik kommer att lÀgga nÄgon kraft pÄ frÄgan. Det borde den. Utredningsdirektiven innehÄller flera skrivningar om humanitet, rÀttssÀkerhet, förutsÀgbarhet och effektivitet. Fina principer som Àr lÄngt frÄn den verklighet i Sverige som sannolikt tusentals personer lever i.

.
.