Statliga direktörer skulle inte ge oss bÀttre sjukvÄrd

Ju plattare lönestruktur i en yrkesgrupp, desto större risk att avlĂ€gsna orter, problemfyllda stadsdelar eller mer elĂ€ndesfyllda kliniker fĂ„r vakanser – eller bemannas med oerfaren personal eller dyra stafettvikarier.

Ju plattare lönestruktur i en yrkesgrupp, desto större risk att avlĂ€gsna orter, problemfyllda stadsdelar eller mer elĂ€ndesfyllda kliniker fĂ„r vakanser – eller bemannas med oerfaren personal eller dyra stafettvikarier.

Foto: Peter Alexis

Lördagskrönika2022-07-23 05:30
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

LÀkarna i Sverige blev fler och fler, under Ätminstone ett par Ärtionden. Inte bara i antal, utan sett i förhÄllande till folkmÀngd och Äldersfördelning.

ÄndĂ„ Ă€r en del lĂ€kartjĂ€nster i sjukvĂ„rden vakanta – eller sĂ„ sköts de av korttidsanstĂ€llda eller inhoppare frĂ„n hyrlĂ€karbolag. Inte bara i smĂ„orter i glesbygderna Ă€r primĂ€rvĂ„rden pĂ„ flera hĂ„ll i klĂ€m pĂ„ det sĂ€ttet.

Men vĂ„rdcentraler och huslĂ€kare ska vara nĂ€rmast patienten, nĂ€r inte akuta eller specialiserade insatser behövs. 

Kontinuiteten i lÀkarkontakten, sÀrskilt för dem med brÀcklig hÀlsa, har stor betydelse, för patienternas trygghet och vÄrdens effektivitet. SjukhusinlÀggningar och transporter till akutmottagningar ska ske nÀr de behövs, och undvikas nÀr de inte behövs.

DÀr har primÀrvÄrdslÀkarna och de medicinskt ansvariga sköterskorna i den kommunala ÀldrevÄrden nyckelroller. Ett allmÀnt infört fastlÀkarsystem, och nÀrmare och smidigare samverkan mellan primÀrvÄrd och Àldreomsorg, Àr mÄlsÀttningar som numera Àr gÀllande pÄ de flesta hÄll och inte sÄ ofta direkt motsagda politiskt.

Den sjukvÄrdsdebatt dÀr orden Àr hÄrdast och kritiken mest svepande handlar dock om annat. Ibland om huvudmannaskapsfrÄgor och offentligt kontra privat.

Men Àn mer har den sjukhusperspektiv. Akutmottagningars vÀntetider, eller köbildning till planerade, icke-akuta kirurgiska behandlingar, görs till dominerande frÄgor. Det Ätföljs ibland av att hela sjukvÄrdens decentraliserade organisation döms ut, med krav pÄ statligt Àgande och Àmbetsmannastyrning.

Detta drivs frÀmst av KD, som sedan 2021 Àr mer lÄngtgÄende i krav pÄ förstatligande och centralisering. SD skyltar med en liknande hÄllning, men Äker mest snÄlskjuts pÄ KD:s högprofilerade, fast oftast ordknappa linje.

KD var tidigare för ett halvförstatligande, med primĂ€rvĂ„rden under lokalt huvudmannaskap medan en privat vĂ„rdsektor skulle vĂ€xa vidare, finansierad med statliga skattemedel. 

Sedan 2021 Ă€r linjen – om primĂ€rvĂ„rden – en annan, pĂ„ ett sĂ€tt mer realistisk. Lokal primĂ€rvĂ„rd utanför den statliga organisationen skulle ju ha gett starka ekonomiska drivkrafter att i onödan remittera till de statliga sjukhusen.

Modellen Ă€r nu i stĂ€llet den stora, men efter 2014 havererade landstingshopslagningen: Sex mycket stora regioner, fast enligt KD med de folkvalda bortrensade och ersatta med statsbyrĂ„krater, ledda av ”professionella”, styrelser.

Besluten om Sörmlands sjukhus och vÄrdcentraler skulle dÄ flyttas till statlig sjukvÄrdsdirektör och statlig styrelse vid ett huvudkontor, i en stad nÄgonstans mellan KolmÄrdsskogarna och DalafjÀllen.

Utan pÄverkan av röster i regionala Sörmlandsval skulle denna direktion exempelvis kunna drastiskt avlöva sjukhuset i Katrineholm.

En lĂ€ngtan efter att slippa de regionala politikerna, och dĂ€rmed deras nĂ€rgĂ„ngna regionala ekonomiavdelningar – som kan envisas om budgethĂ€nsyn – kan för de mer korttĂ€nkta vara en lockelse att göra tumme upp för Ebba Buschs centralisering. Men detta Ă€r en illusion. Statliga direktioners ekonomiavdelningar lĂ€r ha samma slags nypor, fast de inte sitter i Nyköping. Skillnaden Ă€r att hĂ€nsyn till vĂ€ljaropinion och grĂ€srotsnivĂ„ avdunstar.

Att lÀkaröverflöd och lÀkarbrist finns samtidigt ger reella problem, liksom att vÄrden ibland Àr svagare dÀr patienterna Àr sjukligare och mer resurssvaga. Men det beror frÀmst pÄ annat Àn vad som Àr statligt eller regionalt.

God sjukvÄrd oberoende av hemort och social stÀllning Àr svÄr att uppnÄ nÀr löner och andra ersÀttningar alltför ofta premierar annat. Inte heller statliga direktioner skulle med kommando kunna skicka personal till att bosÀtta sig i VÀsterbotten eller inom pendlarhÄll frÄn arbetstyngda vÄrdcentraler.

De skulle inte ha lÀttare Àn SKR att rÀtta till lönestrukturen nÀr starka professioner och starka sjukhus- och storstadsintressen bromsar detta.

Ju plattare lönestruktur inom en yrkesgrupp, desto större Ă€r risken att de avlĂ€gsna orterna, de problemfyllda stadsdelarna eller de mest elĂ€ndesfyllda och slitsamma klinikerna fĂ„r vakanser – eller bemannas med oerfaren personal eller dyra stafettvikarier.

BekvÀmare tjÀnster, eller tjÀnster dÀr man vanligen trÀffar mindre besvÀrliga patienter, kan dra till sig personal om lönesÀttningen inte tar tillrÀcklig hÀnsyn till hur pressande och obekvÀmt arbetet kan vara. Om detta kÀnsliga Àmne talar inte Ebba Busch, eller alla de andra som mest högljutt, och oftast grovt felaktigt, beskriver svensk sjukvÄrd som internationellt sett bristfÀllig.

Det behövs i stĂ€llet ett tryck pĂ„ arbetsgivarparter och yrkessammanslutningar att ta itu med snedvridande attityder och ekonomiska mekanismer.

Exempelvis de som fĂ„r en del lĂ€kare att hellre gömma sig bakom en datorskĂ€rm hos ett receptskrivande ”nĂ€tlĂ€karbolag”, Ă€n att personligen möta multisjukliga, brĂ€ckliga Ă€ldre.