­– Tyvärr har vi med hänsyn till händelsen och de anhöriga beslutat att inte prata med media och hänvisar till Svenska fallskärmsförbundet, skriver Said Zenhari, ordförande i Nyköpings fallskärmsklubb.

Det störtade planet lyfte från Umeå flygplats klockan 13.33 på söndagen och flygtornet fick haverilarmet klockan 14.12. När Nyköpings fallskärmsklubb nåddes av budet ställdes dagens planerade fallskärmshopp in och utanför det gula klubbhuset hissades flaggan på halv stång.

Anna Oscarsson är pressansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, hon bekräftar att förbundet bett landets föreningar hänvisa till moderförbundet för att inte onödiga spekulationer ska uppstå.

– Det vi vet är att planet befann sig på 4000 meters höjd när något hände som ledde till att det störtade. Vi vill veta exakt vad som hände innan vi går ut med ytterligare information. Haverikommissionen har inlett en utredning och vi på förbundet försöker bistå med vår kunskap. Förhoppningen är att vi alla ska kunna få svar på vad som egentligen inträffade, säger Anna Oscarsson.

Det kraschade planet var av typen GippsAero GA8 Airvan och uppges vara en relativt ny och rymlig flygplansmodell. Planet finns i tre exemplar på fallskärmsklubbar i Sverige och på måndagen valde de två övriga klubbarna att ställa planen på marken.

Nyköpings fallskärmsklubb hyr ett flygplan av modellen Cessna turbo 207 – ett amerikansk enmotorigt plan med plats för mellan sju- och åtta personer, som introducerades på marknaden 1969. Föregångaren, en Cessna 206 störtade år 2004 i Östersund, då fyra fallskärmshoppare, samt en pilot omkom.

Anna Oscarsson säger ändå att olyckor av den här typen är extremt ovanliga och beklagar djupt söndagens tragedi.

– Det är oerhört tragiskt det som skett och vi har tillsatt en krisgrupp, säger hon.

Per-Olov Humla är ordförande för Svenska fallskärmsförbundet. I en intervju med SVT Nyheter uppgav han på måndagen att det är inte är något beslut från Transportstyrelsen eller tillverkaren som ligger bakom flygstoppet av den australiensiska GippsAero GA8 Airvan-modellen. Utan att det är förbundet och klubbarna själva som valt att ställa planen på marken.

– Det vore oansvarigt om vi hade fortsatt hoppning med den här flygplanstypen precis som om ingenting hade hänt.