Synpunkter på Monica Johanssons replik "Lavinartade överdrifter om vården i Sörmland" publicerad 27 augusti

Det är regionstyrelsens ordförande som ska lyssna till medborgarnas och vårdpersonalens åsikter.

Vårdgarantin är inget lysande exempel på god omsorg, om det är som Monica Johansson (S) skriver i sitt svar. ”att vården i Sörmland i huvudsak har följt det nationella snittet”, det är oroväckande i allra högsta grad.

Monica säger att det är ”lavinartade överdrifter”, oärligt och vilseledande för läsarna som svar på Magnus Leiviks insändare.

Här kommer ett exempel från verkligheten. Jag sökte för att min syn hade förändrats, en optiker skrev en remiss till ögonmottagningen på Kullbergska sjukhuset den 20 november 2018.

Efter en lång väntan ringde jag upp ögonkliniken för att höra när det skulle bli min tur för besök. Svaret var att det var lång kö och många före mig, det var bara att vänta. Nu har det kommit ett brev och en tid för besök 26 september 2019.

Vårdgarantin är ingen garanti, utan en politisk önskan att det ska fungera. Jag har väntat i 10 månader för ett läkarbesök, vad kallas det? Hur många med mig har stått i samma kö?